De vraag achter de vraag
Soms maken we een product dat voldoet aan alle eisen op de tekening, maar die uiteindelijk tóch niet bruikbaar is. Wat doen we dan? Nou, dan gaan we terug naar de tekentafel en bekijken we waar in het proces de fout optreedt. Lees maar mee hoe we dat deden bij deze opdracht.
Verder kijken dan de tekening
We kregen een specifieke tekening aangeleverd voor een product. Het product hebben wij vervolgens volledig volgens tekening gemaakt, maar het eindproduct bleek niet bruikbaar te zijn in de praktijk. Theorie en praktijk wijken nog weleens van elkaar af. Daarom zijn wij zelf de toepassing van het product gaan testen.
Testen, testen en nog eens testen
Het product wordt onder hoge druk toegepast én moet elektriciteit geleiden. Maar dat proces ging niet zoals gedacht. Dus zijn we gaan testen waar het probleem ontstond. We hebben het product eerst gedraaid en er vervolgens elektriciteit doorheen gestuurd. Dit proces hebben we herhaald na het freeswerk, na het leppen én na het reinigen. We ontdekten dat de weerstandswaarde verandert na het leppen.
De oplossing
Omdat de verandering ontstond na het leppen, schuren we het product nu handmatig met een bepaald type schuurpapier. Hierdoor blijven de vezels van het materiaal nu wel in de juiste richting staan. Door actief mee te denken met de klant kunnen we het proces aanpassen én beïnvloeden. Met als uiteindelijke resultaat een kwalitatief eindproduct dat ook écht werkt.
En de klant?
Die was erg blij met het feit dat wij het initiatief hebben genomen om het proces in de praktijk te testen. Zo konden we direct de eigenschappen van het product aanpassen naar het gewenste eindproduct.